Als de moerbeitakken wat laag hangen kan je er ook de insectenactiviteit op zien als ze bloeien. De bloemen zijn wat nietszeggend, maar honingbijen vliegen er graag op voor nectar en stuifmeel. Deze werkster heeft een mooi lichtgeel klompje pollen verzameld op deze bijzondere boom in mijn tuin. Ieder apart bloempje op de ovale bol (die de vrucht moet worden) geeft een apart pitje.
In de loop van de zomer rijpen de moerbeien. Het lijken net forse donkere bramen. Dan is het een feest voor de merels. Zelf pluk ik er ook regelmatig wat. Het zijn vruchten met een bijzondere smaak, met zuur en zoet in een prima verhouding: heerlijke aromatische vruchten. Ze hebben het nadeel dat ze zeer kwetsbaar zijn. Je kunt ze nauwelijks bewaren en bij het plukken en eten zit je snel onder het sap: oude kleren aantrekken. De vuchten zijn ook geschikt voor jam, maar met het nadeel dat ze veel pitjes hebben (ook vergelijkbaar met braam). Eventueel kan je er natuurlijk voor kiezen om gelei te maken.
Foto: © Albert de Wilde