Eind april bloeit de Lonicera. Het is een struik die gemakkelijk bij mij op kleigrond groeit. Ze zaaien zich zelfs uit en dat is minder leuk, want ik wil mijn bloementuin enigszins houden zoals die is. Je kunt deze heester ook zeer gemakkelijk stekken. Als je ze niet te veel in een strakke vorm snoeit, bloeien ze ook. Ze geuren aangenaam en sterk en dat trekt bijen aan.
Honingbijen vliegen eind april graag op wat nieuwe drachtbronnen na het overdadige vroege voorjaar. Deze bij toont dat de stuifmeelproductie van de kleine Lonicera-bloemen vrij groot is per bloem. Ze vliegen er dan ook graag op.
Foto: © Albert de Wilde